JAK RADZIĆ SOBIE W CZASIE EPIDEMII?

Czas epidemii jest trudnym okresem dla wszystkich. Musimy unikać kontaktu z innymi, ograniczyć do minimum wychodzenie z domu, dbać o higienę. Wydaje się, że zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia są jasne i łatwe do wykonania. Jednak okazuje się, że wcale nie jest to takie proste.

Dlaczego musimy przestrzegać zasady?

Koronawirus 2019-nCoV jest mikroorganizmem, czyli nie widać go gołym okiem. Jego wielkość mierzona jest w nanometrach (1 nanometr = 1,0 × 10-6 milimetra). Możemy przenosić go na sobie i wcale o tym nie wiedzieć. Wirusy potrzebują naszego organizmu tylko po to, aby się namnażać i zwiększać liczbę swojej populacji. W ten sposób infekują organizm i wywołują chorobę określaną - COVID - 19. Ten chorobotwórczy mikroorganizm ma prostą budowę: osłonka białkowa i kwas RNA - zawierający informację genetyczną. Pomimo nieskomplikowanej fizjologii i anatomii jest dla człowieka bardzo niebezpieczny.

Jak poradzić sobie w trudnym czasie epidemii?

Okazuje się, że przebywanie w domu podczas epidemii i konieczność stosowania się do rygorystycznych zasad, może być trudne. Przedłużający się okres zakazów sprzyja powstawaniu napięcia i nasilania się stresu. Jednak musimy się dostosować do wprowadzonych wymogów względem naszych zachowań społecznych i przetrwać ten trudny czas.

Oto kilka sposobów, aby radzenie sobie w trudnej sytuacji było efektywniejsze:

  • róbmy sobie przerwy w słuchaniu informacji odnośnie koronawirusa,
  • nie przyjmujemy biernie wszystkich informacji odnośnie zagrożeń,
  • rozmawiajmy z dziećmi o panującej sytuacji w sposób rzeczowy i prezentując rzeczywiste fakty, to pomoże im lepiej zrozumieć aktualny stan i złagodzić poziom odczuwanego stresu,
  • ograniczmy dostęp dzieciom do wiadomości w mediach i na grupach społecznościowych, aby uzyskane w ten sposób informacje odnośnie wirusa nie powodowały błędnych interpretacji i nie wywoływały nasilania zachowań lękowych,
  • utrzymujmy dotychczasową rutynę w zakresie codziennych aktywności, to pomoże wypracować określony schemat dnia, który da poczucie bezpieczeństwa i ułatwi radzenie sobie z trudnymi emocjami,
  • poszukajmy aktywności domowych, których wykonywanie sprawia przyjemność i radość,
  • jeśli wychodzimy z domu, unikajmy kontaktu z innymi, wybierajmy miejsca, gdzie nie ma ludzi,
  • starajmy się ograniczyć robieni zakupów, a jeśli musimy - to zachowujmy się zgodnie z zaleceniami organizacji zdrowia,
  • zachowajmy spokój,
  • przyłączmy się do akcji: „Zostań w domu”.

W sytuacji, gdy odczuwamy wysoki poziom napięcia, a przeżywane trudne emocje zaburzają nam codzienne funkcjonowanie skorzystajmy z infolinii, gdzie dyżurują specjaliści udzielający pomocy i wsparcia psychologicznego. Infolinia uruchomiona przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne czynna jest codzienne w godzinach: 09:00 - 21:00, numerem telefonu: 730 822 320.

Ogłoszenia...

NAUCZANIE ZDALNE
HARMONOGRAM ZAJĘĆ 
ZOBACZ...
 


Chrońmy się przed wirusem

Kalendarz...

Kwiecień 2020
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Certyfikaty...

Wakacje za...

78 dni
Copyright